
M Ű H E L Y

A kágébés Volga
Politikacsináló-e a többségi sajtó Magyarországon?

1971. június 22-én az akkori idők szovjet ellenzékének egyik legismer­
tebb alakját, Vlagyimir Bukovszkijt a vehemensen NATO-ellenes an­
gol békem ozgalom  két tagja látogatta meg. A legkem ényebb  
büntetőtáborokat megjárt írót éppen akkor engedték e l— mint később 
kiderült, csupán rövid „szabadságra” —  egy politikai elmegyógyinté­
zetből. Bukovszkij a beszélgetés elején bekapcsolta a rádiót, hogy, mint 
magyarázta vendégeinek, ne tudják lehallgatni őket. „Nincs önnek 
üldözési mániája?” — kérdezte az egyik, a Szovjetunió békeszándéká­
ról hazájában mindig pozitívan nyilatkozó vendég. Bukovszkij kinyi­
totta az ablakot, és rámutatott arra a három KGB-s úrra, akik a házzal 
szemközt parkoló Volgában ültek. „Ők a paranoiám okozói” —  mond­
ta szarkasztikusán.

LOVAS ISTVÁN

Ennek a cikknek a célja lényegében az, ami 
Bukovszkijé: az ablakot kinyitni, és bemu­
tatni a kágébés Volgát, a benne ülőkkel 
együtt. A többségi sajtó képviselői és azok 
a jeles személyiségek, akik neve mellé a 
többségi sajtó negatív jelzőt merő véletlen- 
ségből soha nem tesz, rutinszerűen paranoiá­
val és összeesküvés szimatolásával vádol­
ják azt, aki a magyarországi többségi sajtó­
ról azt a sokak számára banalitásnak tűnő 
megállapítást teszi, hogy annak legfonto­
sabb feladata nem a tájékoztatás.

Az összeesküvés vádjában kódoltan per­
sze benne van az, hogy aki ilyet tesz, azt már 
csak egy lépés választja el attól, hogy ágya 
alatt is egy SZDSZ-est keressen, és higgyen 
a Cion bölcseinek jegyzőkönyvében és 
egyéb marhaságokban. Holott a bírálók csu­
pán azt állítják: nincs olyan többségi lap, 
nincs olyan tévéhíradó, rádiós Krónika mű­
sor, amely ne azt mutatná: a sajtó túlsúlyos 
része hatalmi harcot folytat, és ennek alá­
rendeli tájékoztatási feladatát.

David Lewis, a brit Reuters távirati iroda 
budapesti irodafőnöke mielőtt visszatért 
volna Londonba, a Budapest Sun című he­
tilapban azt írta: a sajtó azért támadja lép- 
ten-nyomon az Antall-kormányt, mert a ko­
rábban kordában tartott újságírók a demok­
ratikussá vált Magyarországon ezzel akar- 
j ák bizonyítani, mennyire szabadok. Két év­
vel később Christopher Condon, a Budapest 
Week fiatal újságírója már azon sajnálko­
zott, hogy a magyar újságírók túlságosan 
baráti viszonyban állnak vezető politiku­
sokkal, ami nem tesz jót az újságírásnak. 
Két ellentétes vélemény ugyanazokról. 
Közben csupán a hatalmi helyzet változott. 
Ami mutatja, milyen nehéz megértenie 
azoknak Magyarországot, akik nem ismerik 
nyelvünket.

Január 13-án a Konrad Adenauer, a Fried­
rich Naumann és a Magyar Nemzet Alapít­
vány támogatásával megrendezett kétnapos 
sajtóvitán szerencsére két olyan kitűnő új­
ságíró vett részt — Andreas Oplatka a Neue 
Zürcher Zeitungtól és Georg Paul Hefty a 
Frankfurter Allgemeine Zeitungtól — , akik 
tudnak magyarul. Nem csoda, hogy a több­
ségi sajtónak szereplésük, enyhén szólva, 
nem tetszett túlzottan. Az viszont a két új­
ságírónak és a közönség többségének sem 
tetszett, hogy a konferencia első napján Pe­
tő Iván szabad demokrata vezető a résztve­
vők többsége számára érthetetlenül azonnal 
az összeesküvés szót emlegette Sugár And­
rásnak a többségi sajtóval szemben elmon­
dott bírálatával kapcsolatban.

A többségi sajtóban merő véletlenségből 
soha nem bírált Pető Ivánról azt tartják, kö­
zös érdekei vannak a többségi sajtóval. E 
többségi sajtó ezekért az érdekeiért hajlan­
dó a szorítóba lépni, mégpedig olyan mó­
don, amely más, civilizált országokban nem 
szokás, vagy ha egyes helyeken ez megtör­
ténik is — akár a nem egészen demokratikus 
Mexikó igen színes sajtójára gondolva—, ak­
kor az távolról sem olyan dilettáns és köz­
vetlen, mint Magyarországon. De egy olyan 
országban, amely több évtizedes kommu­
nista uralom után zömmel olyan ipari termé­
keket tud csak gyártani, amelyek a világpia­
con jószerével eladhatatlanok, és amelynek 
szakértői kormánya olyan minisztereket ké­
pes csak előállítani, mint Fodor Gábor, miért 
lennének az újságírók jobbak?

A Magyar Távirati Irodának — ez most 
a reklám helye — van egy kitűnő adatbank­
ja, amelynek része a Safí, a sajtófigyelő 
adatbank. Egy előfizetője jóvoltából, a ke­
resést időben korlátozva, csaknem száz, az 
adatbankba tömörítve bevitt cikket keres­
tem ki, majd könyvtárban azok teljes szöve­
gét, amelyek Kuncze Gáborról jelentek meg 
a többségi sajtóban. Majd mintegy ötven 
olyan, időrendben egymás után írt cikk kö­

vetkezett, amely Boross Péter tevékenysé­
gét értékelte. A Boross-értékelések egyet­
len pozitív jelzőt sem tartalmaznak. Ez nyil­
vánvalóan merő véletlen, mint minden eb­
ben a cikkben. Nyilván az is csupán a vélet­
len megismétlődő játéka, hogy a Kunczéról 
szóló cikkek egyike sem tartalmaz egyetlen 
negatív jelzőt sem a mostam belügyminisz­
terről. A megjelenési dátumokkal nem ter­
helve az olvasóit, íme néhány példa arról is, 
hogy milyen interjúk készültek Kuncze 
„felépítésének” időszakában.

K özéleti
m agánbajusz

A 168 Óra című hetilap, amely már címében 
is jogilag erősen vitatható összefonódást je­
lez a korábbi közszolgálati rádióműsorral, 
Közéleti magánbajusz felirattal közöl inter­
jút Kunczéval. A kétoldalas beszélgetésben 
két igazi PR-fotó: egyiken Kuncze röplab- 
dázik, a másikon kedélyesen mosolyog. íme 
az interjú bevezető kérdése:

„—  Csütörtök reggel nyolc óra van, s ön a 
dolgozószobájában szürke egysoros öltöny­
ben ül. Nem tudom eldönteni, hogy ez melyik 
cég márkajelét viselheti. Megmondaná?”

A második kérdés így hangzik:
Gyakran jár ilyen öltönyökben? (a 

kérdező adós maradt a magyarázattal, mi­
ként járhat valaki több öltönyben — a 
szerk.) Néhány héttel ezelőtt egészen más 
stílusú, grafitszürke kétsorost viselt.”

Majd a harmadik kérdés, még mindig öl­
tönyügyben:

„— Ki mondja meg azt, hogy melyik al­
kalomra milyen öltönyben kell megjelen­
nie? A saját ízlése diktálja, netán a felesége, 
vagy tanácsot kér az arculattervezőjüktől?” 

Merő véletlenségből a Magyar Nemzet 
szintén hasonló hangulatú interjút készített 
Kunczéval. A kérdező Boros István, aki, 
mint a Magyar Nemzet Újságíró Alapítvá­
nyának elnöke, megnyitotta a fentebb emlí­
tett kétnapos konferenciát.

Boros interjújának címe: „Nem is egy 
McEnroe, nem is egy Edberg, de azért az 
előbbit kedveli”. Alcím: „Kuncze Gábor a 
pacalról és a borról, a rózsacsokrokról, meg 
arról, hogy mi van a pakliban”, 

íme, néhány kérdés az interjúból:
„—  Szokott álmodni?”
„— Hogy búja a feszített munkatempót?” 
„—  Kikapcsolódásként kosárlabdázik 

még?”
„—■ Mit iszik a pörkölthöz, a pacalhoz?” 
„— Mégis, nem nyomasztja a felelősség?” 
Egy hónappal később, közvetlenül a má­

jusi választások előtt jelenik meg Buják At­
tila interjúja Kunczéval a Kurírban Medve­
tánc címen. A ma már a 168 Órának dolgozó

1995. FEBRUÁR 2.18 Új D em okrata

Előzmény: Beszélő, 1994.06.09.(23.szám) E.I.: Pálfordulásom története + Népszabadság, 1993.10.30. E.I.: Egy tüntetés elé

szver
Kiemelés



M Ű H E L Y

SZOMBAT, 1994. április 9. Tükör rntmümn 7

Képek a családi albumból

Nem is egy McEnroe, nem is egy Edberg, 
de azért az előbbit kedveli

Kuncze Gábor a pacalról és a borról, a rózsacsokrokról meg arról, hogy mi van a pakliban
A. váJjMÜKi kampány fim- voll. Meg fudtara bewébá a fe- -  Nálirck cr volt a stílus, -  Morj ismtrt «nl*r »e*t, akkor Fcüegi tanárnő férjeket gazdaságii igazgatói állásomul cfctnct nem tapasztaltam meg, 

sóben a poüulcuwk egyre el-v tesógenuncl. hogy nuk«r mc- pedig hárman vagyunk tesívé «  wwmnibcH >«ltoarfaUu meg kerültem be a kóztutl&iba. két hénappaí » parlament A népszerűség*.1? nem úgy élem

szerző, akinek neve a jelenlegi ellenzék kü­
lönböző köreiben szinte szinonimája lett a 
magyar újságírás gátlástalanságának és a 
többségi sajtó alacsony színvonalának, így 
mentegetődzik rendkívül kemény kérdése 
előtt a Postabank támogatta bulvárlapban:

„—  Meg ne sértődjön, de ön mégis olyan 
»mindennapi ember«.”

Hogy a csupa pozitív tulajdonságokkal 
felruházott jelenlegi belügyminiszter 
egyébként hazudós ember, az a Magyar Na­
rancs ugyancsak a választások előtt készült 
interjújából derül ki.

„—  El tudja képzelni, hogy Hóm Gyula 
lesz az ön miniszterelnöke?

—  Nem.”
Tételezzük fel, hogy a fentiek véletlen­

szerűsége — amely Petőre, Fodorra és 
Gönczre ugyanúgy vonatkozik, mint Tardos- [ 
ra, Bauerre vagy Eörsire és a többi SZDSZ-es 
vezetőre — azzal magyarázható, hogy a több­
ségi sajtó ekkor, mint büszkén vallotta, „ellen­
zéki” volt. De akkor mi magyarázza azt, hogy 
a hang nem változik, most, hogy Kunczéék 
hatalmi pozícióban vannak?

A 168 Óra tavalyi utolsó száma Kunczét 
látja vendégül. „Micimackó a belügymi­
nisztériumban”, olvashatjuk a képaláírást.

Milyen ez a Micimackó — akinek fél­
éves minisztersége alatt a rendőrség szétzilá­
lódása meteorsebességü, a felderítetlen bűn­
cselekmények száma tovább nő, és mindjob­
ban teljed a félsz a lakosság körében?

„(...) olyan, mint a Kalevalában a mese­
beli Szampó, a csodamalom, amelyből csak 
úgy ömlenek az élet élhetőségéhez szüksé­
ges dolgok. Kunczéból éppígy sorjáznak a 
jobbnál jobb poénok, anélkül hogy társasági 
sikereitől megrészegülve egy pillanatra is 
elveszítené józanságát.”

Azt az oldalt, ahol az idézet áll, Buják 
Attila, Láng Zsuzsa, Mester Ákos, Nej 
György és Sándor Erzsi fotója díszíti — és 
persze Kunczéé. Kuncze egyébként nemcsak 
Micimackó, de békebasszus is. „Meg sem 
kottyan neki a millió cigaretta, a hajnali kelés, 
a késő esti hazatérés. (...) Meg tud maradni 
normális embernek. Nem megy az agyára a 
bársonyszék. Nagy, széles mosoly. Hátrafelé 
hintáztatja a székét. Ki vagyunk röhögve. A 
magánéletét firtató kérdéseinkről úgy fordul 
le, mint profi kosaras a palánkról. (...) Töké­
letesen és barátságosan megközelíthetetlen. 
Kedélyes, bajuszos szfinx.”

A tökéletes szfinx, aki hátrafelé hintáz­
tatja a székét, miközben Micimackó és bé­
kebasszus.

Farkasházy Tivadar Hócipő című szati­
rikus hetilapjának még a választások előtti 
egyik számának címlapján Kuncze látható 
Pető Iván társaságában, a következőjoviá­
lis felirattal: „Bízol benne, hogy együtt si­
kerülni fog?” Az osztott címoldalon a mel- 

| lette lévő képen Orbán Viktor lép egy mér- 
j  legre, amelyen nyilván könnyűnek találta- 
J  tik. Hogy a Hócipőnek mi a véleménye a 
| közszolgálati médiában végbement válto­

zásokról, azt Uj Pétertől tudtuk meg augusz­
tusban: „Örülnék, mert kimúlt a nahlik— 
csúcs kétfejű sárkány, nem veszi elő többé a 
húgyfoltos sliccből a pártatlan közszolgálatit, 
és eltűnnek, eltünedeznek az embereik is.”

C enzúra = k ihagyás
Valóban eltűntek. Míg korábban, Nahlik- 
sárkány toleráns korszakában láthattuk 
mindkét oldal szimpatizánsait (akár párhu­
zamos híradóként Egyenleg címen, akár 
reggelente a Nap tévében), vagyis a Chru- 
dinák- és Pálíy-csapat mellett mindazon ar­
cokat, akik ma a televízió képernyőjén fél­
reérthetetlen szimpátiájukat mutatják mind­
az iránt, ami és aki balliberális, és ellenszen­
vüket mindazzal szemben, ami és aki nem 
az, mára csak SZDSZ-szimpatizánsok ma­
radtak. Ami Pokol Béla alkotmányjogász 
szerint nemcsak a közszolgálatiság, de az 
alkotmány megsértése is. Igaz, alkotmányü­
gyekben nem őt kérdezik, hanem Halmai 
Gábort —  a közszolgálat új Lengyel Lász­
lóját —, aki úgy magyarázza az alkotmányt 
a nézők millióinak, hogy értelmezése merő 
véletlenségből mindig az SZDSZ érdekeit 
támasztja alá.

De hogy néz ki ma az a sárkány, amely 
már nem veszi elő „húgyfoltos sliccéből a 
pártatlan közszolgálatit?”

Január 13-án, a kétnapos sajtóvita első 
napján Szerdahelyi Szabolcs nyílt levelet 
küldött a lapoknak. Még abból az időből, 
amikor Szerdahelyit a többségi sajtónak és 
az elektronikus médiának érdeke volt futtat­
ni, sokan emlékeznek, hogy ő az APÜSZ el­
nöke. Nos, Szerdahelyi Betlen Jánosnak, a 
Híradó főszerkesztőjének írt nyílt levelet. 
„Az APEH Üldözöttéinek Szövetségét teg­
nap az a megtiszteltetés érte, hogy a tv-hír- 
adó stábja figyelemre méltatta.” Csakhogy,

folytatódik a levél, Apüszék nem úgy vála­
szoltak, ahogyan azt elvárták volna. A fel­
vétel tehát nem mehetett adásba. „Kérjük a 

I  főszerkesztő urat — írja Szerdahelyi — ,
| hogy a későbbiekben a zavartalan együtt­

működés érdekében a Híradó szerkesztői 
küldjék meg a kérdésekre adandó válaszo­
kat is, amiket majd betanulunk. Egyébként 

| az Apüsz felelős vezetői bármikor hajlan- 
j  dók nyilatkozni a tv-híradó arhcívuma számá- J ra is, de akkor semmi szükség nincsen az 

azonnali felvételre, a fogadóóra megszakítá­
sára, hanem kényelmesen megbeszélhetjük a 
mindkét fél számára alkalmas időpontot.” 

Szerdahelyi levele a konferencia más­
napján a magyarországi napilapok közül 
csupán a Pest Megyei Hírlapban jelent meg. 

j  Amelyik lap, mint tudjuk, merő véletlen­
ségből nem kap hirdetést, és amelynek az­
óta bedöglött ellenfele, a naponta csupán 
néhány száz példányban elkelt Vico-lap, a 
Pest Megyei Hírek tele volt hirdetésekkel, 
szintén merő véletlenségből.

Az APÜSZ vezetője egyébként kezd rá­
jönni arra, hogy „palira vették”: jó szándékú 
buzgalma egyszerű eszköz volt a hatalomért 
vívott harcban. Korábban minden további 
nélkül összeütött egy médiadialógust, mint 
amikor Tom Kennedyt hívta meg a 168 Órá­
sokhoz, és a szópárbaj meg is jelent. Ma 
Szerdahelyi immár fél éve igyekszik azon, 
hogy az általa javasolt két ötös fogat vitat­
kozzon a televízióban egyenes adásban a 
sajtószabadságról és a médiaháborúról. 
Most azonban a dialógust korábban oly­
annyira követelők és hiányolok mindegyike 
ellenáll Szerdahelyi javaslatának. Az ellen­
állók között van például Horvát János, aki a 
Sajtó és politika elnevezésű vitát vezette a 
kétnapos sajtóvitán, és Szénási Sándor is, 
aki jó totalitariánusként örömét fejezte ki, 
hogy a tévé és a rádió ma egyszínű.

Természetesen nem csak az APÜSZ volt 
eszköz a hatalom megszerzéséért folytatott 
harcban. Lehetett az egy kocsma is. Olvasó­
ink közül nyilván többen hallottak a Mar­
xim nevű pubról, amely a Ganz gyár keríté­
se mögött, a Kis Rókus utcában telik meg 
zsúfolásig esténként, főleg diákokkal. A 
Marximról — a párizsi Maxim és a nem pá­
rizsi Marx nevének játékos összevonása — 
a többségi sajtó azt hitte, hogy az ő táborába 
tartozik, poénjaival, tulajdonosával 
együtt, akinek hatalmas dossziéja -*• 
van a Marximról írt cikk-kivágások-

1995. FEBRUAR 2. Új D em okrata 19

szver
Kiemelés



M Ű H E L Y

A kágébés Volga

ból. Fényképes beszámolót írtak róla nem­
csak a magyar lapokban, de a New York 
Timesban, a Boston Globe-ban, az II Gior- 
naléban, a Spiegelben, a Svenska Dagbla­
detben, a Libérationban és több tucat más 
napi- és hetilapban. Azután jött a tavalyi 
fordulat, és a Marxim falán Hornt, Petőt és 
Kunczét gúnyoló graffitikkal egészítették 
ki az addigi, főként Leninre kihegyezett po­

énokat. A többségi sajtó azonnal vette a la­
pot — megsértődött. Főként, amikor kide­
rült, a Marxim havonta megjelenő szamiz- 
datot is kiad. A Kurír-os újságírónak már az 
ott ivott sör is keserű lett, és közölte, ő bi­
zony utoljára járt a Marximban. És mit tesz 
a véletlen, már nem küldtek oda Boston 
Globe-osokat, Spiegel-eseket, New York 
Times-osokat. Egyetlen külföldi újságírót 
sem. Pedig a sztori most lenne igazán sztori: 
egy kommunistákat gúnyoló kocsma abban 
az országban, amelynek miniszterelnöke 
karhatalmistaként, géppisztollyal védel­
mezte a kommunista terror elnyomógépe­
zetét, és amelynek junior koalíciós partnerei

csupa merő véletlenségből olyan családok 
sarjai, akik ennek az elnyomó gépezetnek 
tagjai voltak, és amelynek televíziós híradó­
ját egy olyan ember vezeti, aki korai szocia­
lizációját Betlen Oszkártól kapta, aki a Sza­
bad Népben tette azt korábban tollával, amit 
Horn később géppisztolyával az utcán és hi­
dakon, későbbi szocializációját pedig a 
Munkásőrségtől.

Ha valamit kihagynak egy újságból vagy 
tévéből, még nem cenzúra, mondhatná va­
laki. Csakhogy Kenedi János szerint az, és 
kettős mércével nem szabad mérni. Kenedi

János és Mihancsik Zsófia a Magyar Hírlap 
Fókusz rovatában 1993. június 3-án megje­
lent nyolchasábos, teljes oldalt kitöltő ta­
nulmányában (A Nyilvánosság Klub elem­
zése) a következő meghatározást olvashat­
juk: „Cenzúra: szótári értelme szerint kiha­
gyást jelent.” A cenzúra ott adott egyetlen 
definíciója után példákat is olvashatunk. A 
felhozott példák meglehetősen jelentéktele­
nek ahhoz képest, mint amilyen kihagyások 
ma jellemzik a pártatlan közszolgálatit.

Csúcs László többször kérte, hogy a Hír­
osztály és a Krónika munkatársai a hírekbe 
ne ágyazzanak lapszemlét, mert az a rádió 
működési elveivel és a normál nemzetközi 
gyakorlattal is ütközik. Hogy a rádió mun-

Bízol benne.

hogy együtt 
sikerülni fog?

20 Új D em okrata

katársai az elnöki utasításnak nem engedel­
meskedtek, az természetes. Mint közismert, 
a Magyar Rádióhoz a korábban felvettek­
nek —  nagyon ritka kivételektől eltekintve 
és náluk is csak a hetvenes évektől kezdő­
dően —  még a szüleit és a rokonságát is el­
lenőrizték a belügyi szervek. Engedelmes 
emberekként is viselkedtek. Egyik ilyen, 
közülük való ember Domány András, aki 
így emlékezik meg szolgálatukról a Kritika 
1994. márciusi számában:

A nem  k ockáztató  
bom lasztok

„Amire parancs vagy tilalom vonatkozott, 
azt be kellett tartanunk. Márpedig sok ilyen 
volt, az agit-prop. osztály nem lopta a napot. 
Aki az utasítást megszegte, fegyelmit ka­
pott. Súlyosabb esetben repült volna, de 
ilyenre nem emlékszem, mert ezt senki nem 
kockáztatta.” Ennyit a Kádár-rendszer 
„szétbomlasztóiról”. Hogy ezek a nem koc­
káztatók, a rendszerváltás után kirúgásukra 
váró emberek irtóztak mindentől, ami nem 
az ő politikai ideológiájuknak megfelelő 
rendszerváltást jelentett, nem meglepő, 
mint ahogyan nem meglepő az sem, hogy a 
BBC szabályzatának magyarra átültetését is 
ellenséges lépésként élték meg. Számukra a 
Magyar Rádió, melyet meglepetésükre a 
kezükön hagytak, Antall talán nemcsak szá­
mukra elképesztően naiv passzivitása után 
a leghatékonyabb harci eszközzé vált, 
amelyben a Hírosztály és a Krónika jelen­
tette a legkitüntetettebb hadállást. így ter­
mészetes, hogy a figyelmeztetések ellenére 
24 órán át minden híradás élén szerepelhe­
tett egy-egy Magyarországgal szemben kri­
tikus New York Times- vagy Washington 
Post-cikk is.

Ha valóban újságírók lennének — nem 
is szólva közszolgálati újságírókról —, ma 
is ezt tennék. De nem azok, ugyanis szá­
mukra egy hír nem azért érdekes, mert az le­
adható a hallgatók informálására, hanem 
minden hírt attól függően értékelnek, sorol­
nak előre vagy hátra, említenek egyszer, öt­
ször vagy tizenötször, hogy az a hatalmi 
harcot milyen módon segíti vagy hátráltatja, 
így a koalíciós mézeshetekben még nem 
volt érdekük, hogy hírként vagy egyáltalán 
is tudassák a hallgatókkal a Hóm—Kuncze- 
kormány időszakának már legelején is meg­
jelent nyugati sajtóbírálatokat.

Jellemző példa volt Abe Rosenthalnak A 
kísértetek visszatérte címmel a New York 
Timesban megjelent, Hornt és a hatalomba 
visszatért kommunistákat szokatlanul éle­
sen elítélő írása, azt követően, hogy az ame­
rikai liberális napilap volt főszerkesztője — 
aki egyébként keményen antikommunista 
— Budapesten Hornt meglátogatta. Sőt. A 
cikk a többségi sajtóban meg sem jelent, an­
nak ellenére, hogy nem egy budapesti tudó­
sító dolgozik New Yorkban — például a 
Magyar Rádióé —-, aki éppen akkor, termé­
szetesen merő véletlenségből, nem vette 
meg a New York Timest, amely, nyilván

1995. FEBRUÁR 2.



M Ű H E L Y

merő véletlenségből, aznap Washingtonban 
sem volt hozzáférhető, ahol szintén dolgo­
zik néhány többségi tudósító.

A Magyar Rádió bécsi tudósítója — aki 
mellékesen a Népszabadságnak is tudósít 
— véletlenül szintén nem olvasta az osztrák 
lapokat éppen akkor, amikor Bécsben egy 
bíróság Gerő Lászlót vádolta azzal, hogy Áb­
rányit, a SZER egykori tudósítóját rabolta el. 
Az is merő véletlen volt, hogy a budapesti par­
lamentben egy kisgazda-felszólalást, amely 
azt tudakolta Györgyi főügyésztől, vajon mi­
ért nem emeltek mindeddig vádat azzal a ban­
kárral szemben, aki Gerőnek a törvények 
megsértésével a nyolcvanas évek vége felé 
120 millió dollár kölcsönt adott, a többségi 
sajtóban nem minősítettek hímek.

A két ügynök: 
Csurka és Tőkés

A többségi sajtó és a közszolgálati média 
természetesen nem csak a Kenedi-értelem- 
ben vett cenzúrát játssza, mint korábban is 
láttuk. Hazug módon is összegez és ad 
vissza mondanivalót. Kövér László a Ma­
gyar Narancsban (1994. június 9.) így pa­
naszkodik egy interjúban: „És ha szerepel­
tünk is, abban sem volt köszönet. Ha példá­
ul azt mondtuk, hogy nem kell az elmúlt 
négy évet kidobott időnek tekinteni, dacára 
a kormány hülyeségeinek, mert itt együttes 
erővel létrehoztunk egy működőképes par­
lamenti demokráciát, akkor ebből a rádió­
ban biztosan csak az jött le, hogy a Fidesz 
szerint itt négy évig Kánaán volt.” Az 
SZDSZ-es Eörsi István ugyanerről a jelen­
ségről panaszkodik a Beszélő ugyanezen a 
napon megjelent számában: „A jól végzett 
munka örömével hagytam el a Kossuth Klu­
bot. Másnap elolvastam a Népszabadság és 
a Magyar Hírlap tudósításait a Charta-vitá­
ról. Két kedvelt napilapom egybehangzóan 
elhallgatta, hogy az SZDSZ Országos Taná- 
csának három tagja ellenezte a koalíciós tár­
gyalásokat, de hírt adott, ráadásul torzítva, 
a szintén OT-tag Konrád György koalíció­
párti megnyilatkozásáról. A pocsékul meg­
írt közlemények visszahozták régi rossz 
szájízemet, mellyel a pártsajtót böngésztem 
reggelente évtizedeken át.”

A többségi média felépítő- vagy lerom­
bolókampányt is levezényel. Nem kétséges, 
hogy az átvilágítás kiknek a leginkább kel­
lemetlen, annak ellenére, hogy a Dunagate 
idején és korábban is sok-sok mai SZDSZ- 
es kartotékját tüntették el. A szocialistáknak 
azért nem, mert MSZMP-tagok nem lehet­
tek ügynökök. Azt talán mondani sem kell, 
ha az átvilágítás az ellenzéknek lenne kelle­
metlen, a sajtó glóriát vonna az átvilágító bí­
rák feje köré. De nem. Az a körülhatárolha­
tó csoport, amelyek sorában vélhetően a 
legtöbb az egykori ügynök, vélhetően ép­
pen a Magyar Rádió. E sorok írója, hála az 
Egyesült Államokban hozott, az információ 
szabadságát biztosító törvénynek, látta pél­
dául az egyik Budapestről küldött washing­
toni tudósító anyagát, amelyben szerepel

annak a szerződésnek a másolata, amelyet a 
tudósító indulása előtt kötött. A rádiós, aki 
már akkor sem pusztán a tájékoztatással 
volt elfoglalva, vállalta, önként jelent min­
den „gyanúsat” a washingtoni nagykövetsé­
gen. Ez a tudósító egyébként —  hasonlóan 
a korábbi rendszerben súlyosan kompromit­
tált újságírókhoz — általában a közer­
kölcsökről és a morálról szeret írni, és azo­
kon folyamatosan megütközik.

Eigner bírót tehát tönkre kellett tenni. 
Eignert, aki igazi hősként rendkívül enyhe 
ítéleteket hozott akkor, amikor a sajtó vér­
szomjasán lihegett a súlyosabb ítéletekért. 
Nem feledve Eignemét, aki a Csúcs kontra 
Frász perben Csúcsot, az alperest felmentet­
te, és akit a Frász-emberek az ítéletet köve­
tően fröcsögve mocskoltak. (Mint tudjuk, 
Kelet-Európábán két ügynök van: Csurka és 
Tőkés László, és két vérbíró: az Eigner há­
zaspár.)

Ügynök-, náci- 
és gy ilkosb írók

A szolgálatra mindig kész Borenich Péter a 
Magyar Rádió részéről tette meg azt, ami 
természetesen csupán a hallgatók informá­
lását szolgálja. Utána jött a Magyar Hírlap 
és a Híradó. Mindkettő „ügynökbírónak” 
nevezte Eignert. De hogy ne használjunk 
kettős mércét, képzeljük el egy pillanatra, 
milyen felháborodás kisérte volna a Nahlik- 
korszakban akár a Híradót, akár a Panorá­
mát, ha például a vádemelés szempontjából 
kudarcot vallott Demjanjuk-ügyben Izrael­
ben eljáró bírát „nácibírónak” nevezi. A 
gyilkost elítélő bíró nem „gyilkosbíró”, és a 
tolvajt elítélő bíró nem „tolvajbíró”. De ez 
egy Betlen-féle módon szocializált Híradó 
vezetőjének és a Révai—Rényi—Betlen- 
vonalat továbbvivő tévéseknek nem is jut­
hat eszébe. Mari néni viszont ezután Eignert 
nyilván ügynökbíróként tartja számon, és 
szomszédjának arról panaszkodik majd, 
hogy a mostani világban már ügynökbírókat 
is nyíltan fizetnek.

Á bíráló ellen azonnal antiszemitizmus a 
vád, ha Soros neve bármilyen negatív 
összefüggésben elhangzik. Ez már Magyar- 
országon így van, de ez eddig nyilván még 
senkit nem akadályozott meg abban, hogy 
Soros itteni tevékenységével kritikusan fog­
lalkozzon, hiszen a kritikus attitűd fonto­
sabb követelmény annál ■— mert egyetemes 
—, mintsem megtorpanjon bárki előtt. So­
ros, aki, mint mondta a budapesti kormány- 
váltás után, nem érdekelt a médiában, jelen­
tős támogatásban részesítette a médiát. A 
nyitott társadalom elérése céljából. Ami 
nyilvánvalóan ismét csak véletlen: Soros 
soha nem azokat a médiaproduktumokat tá­
mogatta, amelyek a jelenlegi ellenzék filo­
zófiájával vagy gyakorlatával rokonszen­
veznek. A májusi fordulat előtt kétszer fi­
nanszírozta a Demokratikus Charta egyik fő 
motorjának, Farkasházynak szárszói össze­
jövetelét. Soros támogatta a rádiósok belső, 
ellenzéki lapját, az Új folyósót, a TV 4-et,

Rádai Eszter, Szénási stb. választási műso­
rát, a Beszélőt, a Kritikát, a Magyar Naran­
csot, a BUKSZ-ot, míg a Drótháló című po­
litikai háttérműsor (Mediawave) csupán 13 
hétre kapott 33 millió forintot. Ha már fo­
lyóiratokat említettünk, a korábbi és a mos­
tani éra összehasonlítóját talán érdekli az, 
hogy míg a Mádl-vezetés alatt álló kultusz­
minisztérium alapítványi támogatást nyúj­
tott például az Élet és Irodalomnak és a Ma­
gyar Narancsnak, a Fodor-féle kultuszmi­
nisztériumtól elképzelhetetlen lenne, hogy 
egy most ellenzéki hetilapnak juttasson 
alapítványi támogatást. Ami sajátos, hiszen 
Soros nyitott társadalom koncepciójába a 
nem balliberális ideológiát követő periodi­
kák támogatása manapság nagyon is bele­
férne. Az is a merő véletlenség kategóriájá­
ba tartozik, hogy a Kurír, amelynek sem tu­
lajdonosa, sem szerkesztősége nem válto­
zott, ma nem politikai botrányokkal kelleti 
magát, hanem bűnesetekkel. A puding pró­
bája itt is az evés: hasonlítsuk össze 1995 ja­
nuárja két hetének Kurír-címlapsztorijait az 
egy évvel korábbiakkal. Az eredmény a 
vizsgálódót garantáltan meg fogja döbben­
teni. (Ez is persze pusztán véletlen: ma nin­
csenek politikai botrányok, csak bűnese­
tek.)

A Magyar Rádió lapszemlézői, érdekes 
módon, ezt a Kurírt éppen úgy reklámoz­
zák, mint a korábbit, noha bulvárlap meg­
bízhatatlan információit egy közszolgálati 
rádió nem szemlézhetné. De ha már szem­
lézik, miért diszkriminálják a Blikket? Van­
nak, akik szerint itt már nem csupán politi­
kai rokonszenvben, de némi direkt pénz­
ügyijuttatásokban is kereshetők az okok.

Térdig a K alevalában
A 168 Óra című hetilap korábban szintén 
majdnem minden héten harcos címlappal 
jelent meg. Hogy a harcos címlap jobban 
adja el a lapot, természetes. De az már nem 
tűnik annak, hogy a szerkesztőknek most 
nem a lapeladás növelése a fő érdeke. Ha­
csak nem az az érdekük, hogy a megválto­
zott hatalmi helyzethez igazítsák harcmo­
dorukat. 1994. január 10-én, amikor Hun- 
garHotels-szerü címlapot várt volna az ol­
vasó a 168 Órától, a hetilap ismét apolitikus 
köntösben jelent meg. A címlapon Arthur 
Miller és Marilyn Monroe nézett szembe az 
olvasóval. A lap újévi beköszöntőjét Várko- 
nyi Tibor írta. Tanulságos megvizsgálni, 
hogyan. A kitűnő amerikai történész, Paul 
Avrich 1972-ben megjelent Orosz lázadók, 
1600— 1800 című, magyarul természetesen 
kiadatlan könyvében Bolotnyikov, Razin, 
Bulavin és Pugacsov parasztvezér lázadását 
írja le. Figyelemre méltó, hogy a más-más 
korban lázadó parasztvezérek közös voná­
sa, hogy mindegyikük a cár ellen lázadt és 
lázított, de vagy azt gondolták, hogy a cár 
valójában álcár, vagyis gonosz hasonmása 
a félreállított jó cár atyuskának, vagy 
azt, hogy a jó cárt gonosz tanácsadói -» 
vezetik félre.

1995. FEBRUAR 2. Új D em okrata 21

szver
Kiemelés

szver
Kiemelés

szver
Aláhúzás

szver
Aláhúzás



M Ű H E L Y

A kágébés Volga

Várkonyi, aki a gondolkodó emberekhez 
hasonlóan észrevette, hogy a szellemileg 
rohamosan leépülő Göncz (hányszor kell 
kiköpni az autóból a fekete macska előtt és 
egyéb történetek) újévi beszéde katasztro­
fálisra sikerült, Újévi rózsaszín cimű esszé­
jében így mentegeti a gonosz tanácsadók 
foglyaként vergődő jó cárt: „Dehogyis akar­
nám megbántani, tiszteletlen szóval illetni a 
köztársasági elnököt. Hiszen kevés politi­
kus van ebben a hazában, akit nála többre 
becsülnék. Igaz, emberi szava miatt, a ké­
pességéért, hogy minden alkalommal felül 
tud emelkedni a »napi kocsmán«, bölcs fi­
lozófiával szemlélni a gyakran kisszerű tü­
lekedést. (...) Félreértés ne essék egyetlen 
pillanatra sem. Göncz Árpád más alkat 
(mint Losonczi Pál— L. I.), sem megjelené­
se, sem előadói módja nem ezt sugallta. Sú­
lyos és igaztalan sértés volna ilyennel még 
gyanúsítani is. Ha mégis megtörtént, bizo­
nyára nem ő a hibás benne. Ellenben az a ta­
nácsadói kör, föltehetően e kormányzathoz 
közel álló csapat. (...) Mondom, mindezért 
bizonyára igaztalan a köztársasági elnök 
urat elmarasztalni, annál jogosabb a sugalló 
kormányzatot korholni”, írja a Göncz-be- 
szédről, noha talán Várkonyinak is eszébe 
jutott, hogy egy államelnöktől (képzeljük ma­
gunk elé Havelt) elvárható lenne, hogy ha 
mentális degradációja olyan fokot ért el, hogy 
egy beszédet nem képes elolvasni és megítél­
ni, mielőtt elmondja, akkor elegáns okot talál­
va leköszön posztjáról, és hátralévő éveit szín­
darabírásnak szenteli. Egyébként érdemes el­
gondolkodni, akadt volna-e egyetlen olyan 
polgári lap, amelyik ilyen szavakkal mentege­
tett volna egy jobboldali miniszterelnököt, és 
arról is, ha lett volna, milyen gúnyözön áradt 
volna a többségi sajtóból a cikk írójára.

A 168 óra egyébként — mint rádióműsor 
és mint lap is — alaposan kivette a részét az 
SZDSZ-es Göncz felépítésében: elég, ha 
valaki a hetilap egy évvel korábbi, 1994. ja­
nuár 11-i számának a címlapjára tekint, 
amelyen feliratos trikójában Árpi bácsi fá­
radtan ülve, asszonya vállára borulva pihen­
teti fejét és szunyókál. Itt már ismét a Kale­
valában járunk, térdig.

Természetesen a napilapok közül Várko­
nyi Magyar Hírlapjáé minden bizonnyal az 
elsőbbség a hatalmi harc vezetésében. A 
Média című havi szaklap így idézi Jürg 
Marquardnak, a lap tulajdonosának április 
7-én a munkatársak számára tartott tájékoz­
tatón elmondott szavait: „(...) a Magyar Hír­
lap nem tekinthető függetlennek, politikai­
lag objektívnek és semlegesnek, hanem pár­
tos lapnak, a szó legszorosabb értelmében.”

Ami a tulajdonosnak pártos újságírók 
pártos lapjaként szúr szemet, az egy Objek­
tív típusú újságírónak persze objektív. Mint 
Bánó Andrásnak, az Objektiv vezetőjének, 
akiről még Eörsi István is elismerte, hogy 
hazudott: „Bánónak szerintem nyilvánosan 
el kellene ismernie, hogy júniusban a vita­

tott adás technikai problémáiról pontatlanul 
beszélt, sőt tán valótlanságot is állított.” 
(Népszabadság, 1993. október 30).

Á közszolgálati televíziót ma ilyen em­
berek vezetik. Mint például az emigrációból 
hazatért Kasza László, aki nemcsak saját 
nevével (Levente) nincs tisztában, hanem 
azzal sem, hogy a televízió millióinak mon­
dott meséjétől eltérően nem közvetíthette a 
berlini fal felépítését, hiszen akkor még nem 
is dolgozott a SZER-nek. Kasza és helyet­
tese, a korábbi SZDSZ-es szóvivő, Sárdi 
Anna a szerkesztője egyébként a termé­
szetesen pártatlan Mélykúti-féle Sajtópár­
bajnak, amelyre, szintén merő véletlenség- 
ből, az agresszív többségi sajtóvitázókhoz 
— eddig egyetlen kivételtől eltekintve — 
csupa szelíd sajtókisebbségit hívnak. De ez 
a korábbi közszolgálatisok erkölcseire sza­
kosodott újságírókat nem zavaija. A lényeg, 
mint minden magyar tudja, hogy Sugár 
András sírt Brezsnyev temetésén. Hogy ed­
dig vádjaikat képtelenek voltak bizonyítani, 
az nem zavarja őket. Mint ahogyan az sem, 
hogy a „magas kora” miatt elküldött Sugár 
helyébe állított, nála 12 évvel idősebb Kal­
már Györgyről, aki ma Sugár helyett a Pa­
noráma nézőit kalauzolja botrányos szak­
mai színvonalon, viszont az Ez a Hét egyik 
interjújából derült ki, hogy az ötvenes évek­
ben egy szerencsétlen asszony karrierjét

törte ketté a Magyar Rádió Nemzetközi 
Osztályán, méghozzá a legmocskosabb és 
leggaládabb módon. Kalmár egyébként a 
Magyar Hírlapnak is kedvelt szerzője. An­
nak a Magyar Hírlapnak, amelyben az 
egyik, 1994. október 18-án megjelent cikk 
címe így hangzik: Az SZDSZ nemzetközi 
figyelmet kíván — A televízióban és a rá­
dióban zsoldosok garázdálkodnak. Mára a 
cím által jelzett helyzet csak részben válto­
zott. Az SZDSZ ugyanis nem kíván nemzet­
közi figyelmet.

A Magyar Hírlap mindenkit megtámad, 
aki a sorból egy pillanatra is kilép. Tamás 
Gáspár Miklós így panaszkodik a Pesti Hír­
lap 1994. április 5-i számában: „Csak egy 
példa: elképesztőnek tartom azt, hogy az ál­
lítólag liberális szemléletű Magyar Hírlap­
ban olvasói levelekben azért fasisztáztak le 
engem, mert egy cikkemben vitatni meré­
szeltem Moldova György azon meglátását, 
hogy mégiscsak meg kellene ünnepelnünk 
az 1919-es kommünt.”

A fé le lem  kom isszárja
Majdnem egy évvel korábban az akkor még 
agyonpolitizált Kurír (amely, mint hónapo­
kon át értesültünk a 168 Órából, a sajtósza­
badságot támogatta) A félelem komisszárja 
címen írt glosszát. (Hogy életre keltsük az

1995. FEBRUÁR 2.22 Új D em okrata

szver
Kiemelés

szver
Kiemelés

szver
Aláhúzás

szver
Aláhúzás



M Ű H E L Y

Elllli
akkori Kurírt, íme az ötödik oldalt megtöltő 
többi cikk címe: „Kedves Csúcsú! ” Fény­
kép mellékelve: Farkasházy beszél. „ Csúcs­
per ” — ez a riport a FRÁSZ—Csúcs-perről 
számol be. A Házibuli és begyulladás című 
tudósításból pedig csak egy mondat: „ Ju­
hász Judit ismerteti Antall úr intelmeit. Al­
kotmányos alapjogot sért, aki kétségbe von­
ja, hogy ettől még Alexa úr megfelel az 
összes demokratikus kritériumnak. Arciz­
mom sem rezdiil. Maradjunk is ennyiben. A 
többit meg majd meglátjuk, meghalljuk Föl­
téve, hogy Csúcs és Nahlik sporttársak akik 
ugyanannak a rémálomcsapatnak az előretolt 
ékei, nem gondolják majd másképp a dolgot. ” 
A „Petur bán azMTI-ben ” a mostanában di­
jakkal és változatlanul komoly pénzekkel fut­
tatott Buják Attila támadása az újonnan kine­
vezett Alexa ellen. A fénykép felirata: „Alexa 
Antall-pózban. ’j

De téljünk A félelem komisszárjára, 
amely így kezdődik: „Undorító, ahogy a 
négy év előtti népszerűségének romjain vo- 
nagló vezető kormányerő üli torát. Erejével 
visszaélve újabb és újabb bástyákat vesz be, 
s immár azzal sem fárasztja magát, hogy a 
látszatra ügyeljen. Otromba és rövidlátó hú­
zás volt a szélámyékban hagyott Magyar 
Távirati Irodát berántani a médiumokért va­
ló hatalmi sóvárgás mocsarába (...) Mostan­
tól fogva csak emdéef-szemüveggel láttat­
va, emdéef-szájíz szerint készítve létezhet­
nek a hírek. A televíziós és a rádiós példák­
ból okulva csak arra következtethetünk, hogy 
a lélekben tizenötmilliós agyrém, a nép-nem­
zeti ragacsos zselé, a két világháború közötti 
korszakra nosztalgiával visszatekintő mélabú 
ömlik majd a távirati iroda telexgépeiről. 
Nyugodtan vállalható az előítélet, hiszen a 
kormányzati végjátékban kényszerlépésbe 
került urak ítélete már ismert."

Természetesen az is csupa véletlen, hogy 
Thurzó Gábor a MÚOSZ etikai bizottságá­
nak gépezetét egyetlen ilyen alkalommal 
sem indította be, és a Kurírt csak egyszer 
kapták el, amikor —  egy kezdő újságírónő 
figyelmetlensége miatt — véletlenül Lángh 
Júliáról, a SZER egyik liberális munkatár­
sáról azt írták, hogy a budapesti belügynek 
küldött jelentéseket Münchenből. A Kurír- 
os hölgy, vesztére, csak azt nem tudta, hogy 
Lángh Konrád György volt felesége.

A fentebb idézett Kurír-cikket megelőző 
héten a Népszavában írt Barabás Tamás egy 
elítélő, példálózó összehasonlítást, amely­
ben elmondja: az a civilizált, amikor a köz- 
szolgálati televízióban nem egyetlen híradó 
fut. Ma Barabásnak, ismét csak merő vélet- 
lenségből, nem hiányzik a kétfajta látásmód 
a közszolgálati televízió hírműsorából. De 
hát ilyen a kádári kreatúrák világa.

Az akkori lapok némi ellentmondásba 
akkor keveredtek, amikor egyszer Boross- 
forgatókönyvről, egyszer Csurka-forgató- 
könyvről cikkeztek a tévés tisztogatás kap­
csán. A Népszava szerint „a két média ve­
zetői nyilvánvalóan közvetlen kapcsolatban 
állnak Csurka Istvánnal és körével, és sem­
mi mást nem tesznek, mint hogy végrehajt­
ják annak a forgatókönyvnek a pontjait, 
amelyet maga Csurka írt".

Mint látjuk, a többségi sajtó egy olyan 
szelíd vádat, mint hogy érdekeik elérése 
céljából egyeztetnek, mint nevetségest uta­
sít vissza, míg a másik oldalon az összees­
küvést nemcsak szimatolja, de bizo­
nyítottnak is tekinti, minden bizonyíték nél­
kül. Méghozzá a címlapon, ahol rögtön e 
cikk mellett már címként jelenik meg az 
összeesküvés bizonyossága: „Csurka-for- 
gatókönyv” — írja H. Bíró László a Népsza­
vában, aki a Csurka-forgatókönyv éppen 
aktuális mozzanatáról így tájékoztatja olva­
sóit: „Most, hogy szinte géppisztollyal lövik 
a tévések-rádiósok egyik felét.” A Kurír más­
nap a Szellemi Boszniát választja szalagcímé­
nek, aminek végső betetőzése az Agytalaní- 
tott Egyenleg, mely a lap ötcentis, vörös betűs 
szalagcíme 1993. október 27-én.

Most, végezetül, nézzük meg a véletle­
nek egy másik kategóriáját. Mit gondolnak, 
kedves olvasók, ki ma Magyarország hatá­
rain kívül az a történész, akit nemcsak a 
szakma egy szűk szeletkéje, de a nagykö­
zönség is megismerhetett? Nos, nem Hanák 
Péter (akinek feleségét, mint megtudtuk a 
többségi sajtóból, négyméteres marslakók 
döfték le). A fiatal, sugárzóan tehetséges 
történész Schmidt Mária, akinek kutatásai­
ról a legismertebb amerikai lapok is beszá­
moltak. Hogy ő persona non grata a többsé­
gi sajtóban, és egy betűje sem jelenhet meg? 
Ez csupán merő véletlen. Mint ahogyan az

is, hogy ha egy politológiai véleményre van 
szükség, akkor azt nem a ragyogó intellek­
tusé, jóslataiban nem tévedő Teliér Gyulá­
tól vagy Tóth Gy. Lászlótól kérik, hanem 
Ághtól, Kéritől és a többi, a kormánypárti­
akkal rokonszenvező szerzőktől, akik közös 
jellemzője, hogy előrejelzéseik óriási több­
sége nem jön be. Ha alkotmányjogász, ak­
kor nem a páratlanul eredeti gondolkodású, 
kitűnő debattőré, Pokol Béláé a szó, hanem 
Halmai Gáboré, aki gyakran nevetségesen 
gyenge jogi érvekkel fogja alátámasztani a 
jövőben is azt, amit az SZDSZ politikai-ha­
talmi okokból éppen el akar érni.

M oldova G yörgy 
paranoiája

A Magyar Narancs, amelynek szerkesztősé­
gi cikke általában nem egy eseményről, ha­
nem inkább arról szól, hogy azt a cikkíró 
miként éli át, a szajoli vasúti katasztrófa 
nyomán (1994. december 8.) ezt az újság­
írói ars poeticát öntötte ólomba: „Újságíró­
nak lenni azért szar, mert mindig írni kell, 
épp arról, ami van.” A fentiek talán arról 
győzik meg az Új Demokrata olvasóit, hogy 
a Magyar Narancs nem egy valós, de egy 
ideális állapotot ír le („Imi kell, épp arról, 
ami van.”) Hogy Kende Péter szavait idéz­
zük a január 13— 14-i konferenciáról, egy 
deontologikus (erkölcsi parancsra működő) 
állapotot. Jó lenne, ha így lenne. Igaz, van­
nak újságírók, akiket ez a kényszer más ál­
lapotba hoz, mint a Narancs szerkesztőjét, 
de ha valaki szarnak érzi magát, szarnak kell 
tartani, mert Halmai Gábor szerint az önde­
finíció szent. A konferencián szintén felszó­
laló Szénási Sándor szerint a konzervatív 
újságírás borzalmasan rossz. Neki ez a vé­
leménye. De vélemény lehet az is, hogy a 
konzervatív sajtó meglepően jó. Egyrészt 
csupán négy és fél éve született. Másrészt, 
ha azt nézzük, mit nyújt az anyagiakban 
szinte mérhetetlenül jobb helyzetben lévő 
többségi sajtóhoz képest (például Budapes­
ten veszi észre a New York Timesban meg­
jelent cikkeket, amelyeket a darabonként 
havonta több mint egymillió forintos költ­
séggel fenntartott ottani tudósítók egyike 
sem vesz észre), akkor oly sok ok panaszra 
nem lehet. Miközben pénzügyileg (hirde­
tésmegvonás) és fizikailag terrorizálják (az 
Új Demokrata szerkesztőségének szétveré­
se). Hiszen az újságírás területén közel azt 
nyújtja (mindig ír arról, ami van), amit a 
Magyar Narancs oly pregnáns tömörséggel 
megfogalmazott, míg a többségi sajtó poli­
tikacsinálásban kap jelest.

És a válság a szocialisták helyzetéhez 
mérve sem mély, akiknek egyetlen képvise­
lője sem volt látható a kétnapos konferenci­
án, amelynek első napjának reggelén, janu­
ár 13-án, Moldova György a televízióban 
azt mondta: „Kemény dühvei szemlélem, 
hogy az SZDSZ (...) hogyan veszi át a kul­
túra összes őrhelyeit.”

Igen: már Moldova is a Volgában ülő ká- 
gébésekkel támasztja alá paranoiáját. ■

Új D em okrata 231995. FEBRUAR 2.


